Rakhmàninov 2 i la Quarta de Brahms
Iván Martín & Orquestra Simfònica Camera Musicae
Iván Martín, piano
Orquestra Simfònica Camera Musicae
Tomàs Grau, director
UN FANTASMA ERRANT
En aquest programa trobem reunits dos compositor desubicats del seu temps, Johannes Brahms i Serguei Rakhmàninov. El primer considerat un clàssic entre els romàntics i el segon, el més romàntic entre els clàssics russos. El propi Rakhmàninov es considerava un fantasma errant en un món alienígena.
Un altre punt de connexió entre ambdós compositors són els traumes de les primeres simfonies. Brahms no es va atrevir a escriure una simfonia fins als 43 anys, pressionat per l’ombra del gran Beethoven. El trauma de Rakhmàninov va arribar després del desastre de l’estrena de la primera simfonia que el va portar a tres anys de depressió i bloqueig creatiu.
Aquest Concert per a piano núm. 2 és l’obra que va retornar el compositor rus amb gran èxit al panorama musical. Moltes de les melodies dels seus tres moviments formen part ja de la cultura popular gràcies a cançons com I Think of You i Full Moon and Empty Arma de Frank Sinatra o All by Myself versionada per Celine Dion. Remarcable també l’efecte de campanes a l’inici, molt característic en obres d’altres autors com Aleksandr Borodin o Modest Mússorgski.
Després d’atrevir-se, Brahms, a escriure la primera simfonia, la quarta va arribar relativament aviat. La va composar a l’estiu de 1884. El moment més destacat és la passacaglia del darrer moviment basada en la ciaconna de la Cantata 150 de Johann Sebastian Bach, Meine Tage in den Leiden.
REPERTORI
S. Rakhmàninov: Concert per a piano i orquestra núm. 2, op. 18
J. Brahms: Simfonia núm. 4, op. 98
Més informació:
Iván Martín, piano Nascut a Las Palmas de Gran Canària (1978), Iván Martín és ara per ara reconegut per la crítica i el públic internacional com un dels músics més brillants de la seva generació. Col·labora amb pràcticament la totalitat de les orquestres espanyoles, així com amb l’Orquestra Filharmònica de Londres, Berliner Konzerthausorchester, Orquestra de París, Virtuosos de Praga, Orquestra Filharmònica d’Hèlsinki, Orquestra Filharmònica de Zagreb, Polish Chamber Orchestra, Orquestra Simfònica de Monterey (EE .UU.), Orquestra Simfònica de Són Paulo, Orquestra Simfònica de Santiago de Xile i Orquestra Mundial de Joventuts Musicals, entre d’altres. Ha estat repetidament convidat a participar en marcs tan destacats com el “New York International Keyboard Festival” (EUA), “Orford International Music Festival” (Canadà), “Festival International La Roque d’Anthéron” (França), ” Festival Mozart Box “(Itàlia),” Festival Internacional de Grans Pianistes “(Xile),” Festival Internacional Cervantino “(Mèxic),” Festival Internacional de Macau “(Xina),” Festival Internacional de Música i Dansa de Granada “(Espanya ), “Festival Internacional de Música de Peralada” (Espanya) o “Festival de Música de Canàries” (Espanya), visitant les sales de concert més prestigioses de l’Món com són Berliner Konzerthaus, Berliner Staatsoper, Berliner Philharmonie, Dortmund Konzerthaus, Amsterdam Concertgebouw , Salle Pleyel de París, Carnegie Hall de Nova York o Beijing National Center for Performing Arts. Col·labora també amb Patrimoni Nacional d’Espanya, oferint concerts en els Reals Llocs. Ha protagonitzat estrenes sent dedicatori d’obres de compositors com Joan Albert Amargós, Benet Casablancas, Antón García Abril, Cristóbal Halffter, Pilar Jurado, Ramon Paus, i recentment ha estrenat els concerts per a piano i orquestra d’Enric Palomar o Michael Nyman. Ha debutat com a director al costat d’orquestres com la Reial Filharmonia de Galícia, Simfònica de Castella i Lleó, Simfònica de Galícia, Simfònica de Balears, Filharmònica de Gran Canària i Orquestra Nacional d’Espanya, i és el fundador i director musical de “Galdós Ensemble” , un nou i versàtil grup orquestral per tal d’interpretar música de el període barroc i del classicisme, així com també música moderna i contemporània.