L’Auditori Municipal Enric Granados ha programat tres grans concerts de piano per aquest mes de maig, en el marc dels actes de celebració de l’Any Viñes, que commemora els 150 anys del naixement del músic i compositor lleidatà. S’hi podrà escoltar música del mateix Viñes, Beethoven, Mozart i Schumann.

Obrirà la programació L’Emperador de Beethoven, serà dissabte, 17 de maig (20 h), amb Olga Kern al piano i la Franz Schubert Filharmonia, sota la direcció del mexicà Carlos Miguel Prieto.

L’Emperador és el concert per excel·lència: grandiós, elegant, intens i exigent. Beethoven no en va autoritzar la interpretació fins que es va acabar l’ocupació de Viena per part de Napoleó. El va fer estrenar a Leipzig i des d’aleshores continua impactant i meravellant el públic cada cop que s’interpreta. El seu marcat estil heroic el defineix des de l’inici, però també el lirisme del segon moviment i la gràcia del rondó del tercer. El director també ens proposa l’audició d’una obra mestra del seu país -l’espectacular Danzón núm. 2 d’Arturo Márquez, una síntesi perfecta entre simfonisme i música rítmica d’arrel popular- i les clàssiques Variacions concertants d’Alberto Ginastera, una obra encarregada pels Amics de la Música de Buenos Aires amb la que va donar a conèixer arreu del món la trepidant i colorista música argentina.

A més, dimecres, 7 de maig (18.30 h), a la sala 2 de l’Auditori, es farà la conferència gratuïta vinculada al concert L’ Emperador de Beethoven, a càrrec d’Albert Ferrer Flamarich, dins el cicle de conferències Parlem de música, una eina per anar de concert.

D’altra banda, divendres, 23 de maig (20 h), serà el torn d’Elisabeth Leonskaja i Les tres últimes sonates de BeethovenLa llegendària pianista georgiana, una de les últimes pianistes de la gran escola russa, torna a Lleida posant el seu talent al servei de les magnífiques i desafiants tres últimes sonates per a piano de Beethoven.

Del 1795 al 1822, Beethoven va produir un dels conjunt d’obres per a teclat més transcendentals i impactants de tota la tradició musical occidental. Les seves 32 sonates per a piano tracen el seu desenvolupament artístic al llarg de la seva carrera i representen un desafiament extraordinari per als pianistes que les aborden, exigint un domini absolut de l’instrument i un domini impecable d’una àmplia gamma d’estils, emocions i virtuosisme. De vegades anomenades “les tres últimes sonates”, les Sonates núm. 30, 31 i 32 van ser compostes entre 1820 i 1822, l’últim i intens període creatiu del compositor abans de la seva mort el 1827.

És la segona vegada que Leonskaja toca a l’Auditori Enric Granados.  La primera fou el 15 de gener de 2023 amb el concert n.12 de Mozart acompanyada per l’Orquestra Franz Schubert Filharmonia, un concert on van delectar el públic.

Finalment, el tercer concert proposat és el d’Albert Guinovart amb el Quartet Teixidor. Serà el dijous, 29 de maig (20 h). El Quartet Teixidor, formació resident de l’Auditori formada per Joan Espina i Joan Marsol als violins; Jordi Armengol a la viola; Xavier Roig al violoncel, juntament amb el reconegut pianista i compositor Albert Guinovart, recorden la figura de Ricard Viñes en aquest concert.

Per obrir l’actuació, podrem escoltar tres de les moltes obres que va estrenar Viñes i que demostren que era un pianista totalment implicat en la música d’avantguarda. El quintet de Granados, amic de Viñes, és una magnífica obra plena de lirisme i contrastos que malauradament se sent poc als escenaris del nostre país. A la segona part, l’impressionant Quintet en Mib M, op. 44 de Schumann, compositor molt estimat tant per Viñes, que el va interpretar durant tota la seva carrera, com per Granados, amb el qual té moltes semblances en la seva escriptura pianística.

Les entrades per als tres concerts es poden comprar a la taquilla de l’Auditori i en línia.

Més informació sobre les activitats de l’Any Viñes en aquest espai web.

Pin It on Pinterest

Share This