Lleida, dijous, 8, 15, 22 i 29 de novembre 2018
QUATRE CONCERTS HISTÒRICS
Miquel Villalba, piano
La música per a tecla, des dels seus orígens fins als nostres dies, en quatre concerts (i en un piano historic de la marca Érard)
Producció del 75è Aniversari de Ricard Viñes
El 22 de febrer de 1895 el jove pianista Ricard Viñes es presentava per primera vegada davant el públic de París, a la Salle Pleyel, després de guanyar el Primer Premi del Conservatori. No passaria molt de temps abans que Viñes comencés a canviar aquesta concepció del programa de concert iniciant el camí cap a una nova manera d’entendre i articular el programa del recital pianístic que culminaria amb la esplèndida sèrie de quatre concerts que va oferir el 27 de març i el 3, 10 i 17 d’abril de 1905 a la Salle Érard, sota el títol genèric La Musique de clavier depuis ses origines jusq’a nos jours.
Hem volgut aprofitar la celebració del 75è aniversari de Ricard Viñes per recordar aquesta fita del pianisme del segle XX, tot reproduint íntegrament els quatre concerts que va protagonitzar el pianista lleidatà. Una autèntica història de la música per a tecla, des del segle XVI fins als seus contemporanis més avançats. I ho volem fer mantenint la màxima fidelitat a l’esperit dels concerts originals, una autèntica proesa que tan sols un esperit com el de Viñes podia escometre. Les més de cinquanta obres que van formar part dels concerts de 1905, seran interpretades, durant quatre setmanes consecutives, per un únic intèrpret, Miquel Villalba, un pianista de gran versatilitat amb un repertori que abasta des del barroc fins a l’actualitat. I ho farà utilitzant un piano d’època de la marca Érard, degudament restaurat. Una oportunitat única per comprendre perquè Viñes, amb aquesta empresa titànica demostrà ser un dels pianistes més importants de la seva generació. I la rara ocasió d’escoltar en concert la tímbrica tan particular d’un dels mítics pianos Érard.
Piano Històric Érard és gentilesa de Jordi Benseny
Fotografia: Neus Guiu
Lunes, 27 de marzo de 1905
Diferencias sobre el “Canto del caballero” | Antonio de Cabezón |
Sonatina (inédita): Minuetto en fa | Juan Moreno |
El marqués de Salisbury (pavana) | William Byrd |
Giga de la caza del rey | John Bull |
Preludio en do mayor | Henry Purcell |
Fuga en sol menor | Girolamo Frescobaldi |
Sonata en re mayor, K. 29 (L. 461) | Domenico Scarlatti |
La Loureuse [Les pièces de clavessin… livre premier (Paris,1670)] | Jacques Champion de
Chambonnières |
Les Vieux seigneurs (sarabande grave) [Quatrième livre depièces de clavessin (Paris, 1730), 24e ordre] | François Couperin |
L’Arlequine (sérénade burlesque) [Quatrième livre de pièces de clavessin (Paris, 1730); 23e ordre] | François Couperin |
Les Tourbillons (rondeau) [Pièces de clavecin… (Paris, 1724);interpretada en un fortepiano del s. XVIII] | Jean Philippe Rameau |
Le Concert des oiseaux núm. 3: L’hymen | François Dandrieu |
Partita núm. 3: Preludio y Minueto | Johann Kuhnau |
Invención en si menor [BWV 786] | Johann Sebastian Bach |
Capriccio en sol menor | Georg Friedrich Händel |
Les Langueurs tendres [Wq 117/30, H 110] | Carl Philippe Emmanuel Bach |
Sonata en re mayor (Peters núm. 7): Allegro | Joseph Haydn |
Preludio y fuga en la menor | Johann Sebastian Bach – Franz Liszt |