Humor, tristesa, vitalitat: la poètica del quartet de corda
Quartet Teixidor
Irantzu Zuasti, violí / Joan Marsol, violí
Jordi Armengol, viola / Xavier Roig, violoncel
Dos grans quartets de corda de Xostakóvitx i Beethoven ens mostren dues maneres ben diferents d’escriure música amb una força i energia impressionants. D’una banda, el vuitè quartet de Xostakóvitx, escrit el 1960 en només tres dies i dedicat a les víctimes de la guerra i el feixisme, ens transporta de la violència i ferocitat més esfereïdores fins a un silenci tranquil i calmat. D’altra banda, la lluminositat del Beethoven més vitalista es reflecteix perfectament en el seu quartet en La major. Per començar, comprovarem perquè Joseph Haydn està considerat un dels compositors amb el sentit de l’humor més agut i desinhibit.
Quartet op. 33 n. 2 en Mi b major “La broma” J. Haydn
Allegro moderato cantabile
Scherzo: Allegro
Largo sostenuto
Finale: Presto
Quartet n. 8 en Do menor, op. 110 D. Xostakóvitx
Allegretto
Moderato con moto
Lento
Lento-Allegretto-Andante-Adagio
II
Quartet en Do menor, op. 18 n. 4 L. Van Beethoven
Allegro ma non tanto
Scherzo: Andante scherzoso quasi Allegretto
Menuetto: Allegretto
Allegro
