Quartet Teixidor
Joan Espina i Joan Marsol, violins; Jordi Armengol, viola; Xavier Roig, violoncel
Joseph Haydn va escriure més de 80 quartets de corda en diferents etapes de la seva producció. A cada nova col·lecció que publicava, introduïa innovacions que el fan un dels compositors més importants per al gènere. Els sis quartets opus 33 estan escrits, segons les seves pròpies paraules, “d’una manera nova i especial”, és a dir: perfectament travats gràcies al treball motívic, plens de sorpreses, humor i ironia per captar l’atenció dels oients i emprant melodies amb cert caire popular.
Malgrat viure gran part de la seva vida a França, en Narcís Bonet mai s’oblidà de la cultura i la música catalana, com es reflecteix en la seva extensa obra. Deixeble de Joan Massià, Eduard Toldrà i Nadia Boulanger, fou professor del Conservatori de París i director del Conservatori Americà de Fontainebleau. Per recordar-lo en el 5è aniversari de la seva mort, escoltarem les “Sis cançons populars catalanes” que el 2014 va dedicar al Quartet Teixidor.
D’entre tota la producció de quartets del compositor txec Antonin Dvorák, el que ha obtingut més popularitat és sens dubte l’opus 96. Porta el sobrenom d’Americà perquè l’escriví l’estiu del 1893 als Estats Units, després del seu primer curs com a director del Conservatori de Nova York. Aquell mateix any també composà la seva coneguda Simfonia n.9, op. 95 “Del Nou Món”. En les dues obres hi podem copsar la gran inspiració melòdica i la força rítmica de Dvorák, que des de la seva estrena han captivat les diferents generacions de públic.
Programa
Quartet en Sol Major, op. 33 n. 5 J. Haydn
Cinc cançons populars catalanes per a quartet de corda N. Bonet
Quartet en Fa M, op. 96 “Americà” A. Dvorák
Fotografia: @May Zircus